Green Learning Environments

Waarom zijn 'Groene Leeromgevingen' belangrijk?

Spelen en leren in het bos en de natuur prikkelt de fantasie, stimuleert de creativiteit en de ondernemingszin. Ook voor het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden is de natuur een uitgelezen plek om ervaring op te doen.

De positieve impact van een groene leeromgeving blijkt extra groot bij kinderen met een mentale beperking, leerstoornissen, aandachtstoornissen (zoals ADHD) en autismespectrumstoornissen. In een informele natuurlijke omgeving leren deze kinderen beter dan in een klas. Hun kansen in de samenleving nemen daardoor sterk toe.

Vanuit deze vaststelling vertrekt BOS+, samen met partners uit Slovenië en England om het Green Learning Environments project vorm te geven. We ontwikkelen én testen een toolbox voor leerkrachten en opvoeders. Zo hebben ze de juiste middelen in handen om maximaal gebruik te maken van bos, groen en natuur als informele en krachtige leeromgeving. Een unieke samenwerking tussen groene partners en scholen bouwt gedurende 2,5 jaar aan deze toolbox en verspreidt de resultaten in de hele Europese Unie. In België werkt BOS+ samen met de MPIGO Heemschool uit Neder-over-Heembeek en de BuBaO Sint-Gregorius school uit Gentbrugge.

Het sociaal-ecologische Green Learning Environments-project bouwt aan een duurzame samenleving. We verlagen de drempel en moedigen leerkrachten aan om maximaal gebruik te maken van de voordelen die een groene omgeving biedt. Zo investeren we in de toekomstige generaties, en specifiek in de toekomst van jongeren die sneller uit de boot vallen.

Contact

sien.cromphout@bosplus.be of 09 264 90 54

Projectfiche

Titel: Green Learning Environments
Periode: 
2016-2018
Partners: 
Mersey Forest Team at Community Forest Trust; Slovenian NGO Institute for Forest Pedagogics; Slovenian Forest Research Institute (GOZDIS); en de partnerscholen:

  • Belgium: MPIGO Heemschool (Neder-over-Heembeek) and BuBaO Sint-Gregorius (Gentbrugge)
  • Slovenia: OS Ljubo Šercer Kočevje and OS Jela Janežiča 
  • UK: Bluebell Park School and Green Lane Community Special School

Financier: mede gefinancierd door het programma ERASMUS+ programma van de Europese Unie en EPOS Vlaanderen vzw, de Koning Boudewijnstichting (Fund ICT Community for Autism Spectrum Disorder en Veranderwijs.nu), en genereuze giften van talrijke sympathisanten. 
Doelstelling: Het project leidt tot heel concrete lesfiches en lesmaterialen op maat van kinderen met een mentale beperking. De geteste materialen worden gratis ter beschikking gesteld. Zo hebben leerkrachten en opvoeders de juiste middelen in handen om maximaal gebruik te maken van de natuur als informele en krachtige leeromgeving.
Land: België, Verenigd Koninkrijk, Slovenië

Informatie in het Engels & Sloveens

Je kan hier de website in het Engels terugvinden

Je kan hier de website in het Sloveens terugvinden

logos