Deelnemen aan 30-30? Doen! Uw slaapkwaliteit en concentratie nemen toe met 15%

11005569295_7f7335305e_o.jpgmaandag 02 maart 2020 12:50

Er staat een nieuwe 30-30 campagne voor de deur. Van 7 maart tot en met 5 april gaan we weer dagelijks een half uurtje bewegen in het groen. Nog niet helemaal overtuigd van het nut van 30-30? Bekijk dan samen met ons de positieve effecten op de deelnemers van de vorige campagne. 

Wie regelmatig beweegt in het groen, voelt zich gelukkiger, ervaart minder stress, is meer geconcentreerd en slaapt beter. De resultaten van het gezondheidsonderzoek dat ook in 2019 gekoppeld was aan de 30-30 campagne bevestigen opnieuw deze positieve effecten van bewegen in het groen.

REGISTREREN

Elk jaar zien we het aantal deelnemers stijgen, en blijven de positieve bevindingen van de 30-30 impactmeting overeind. De resultaten worden zo steeds betrouwbaarder. In 2019 engageerden 6.800 Vlamingen zich om gedurende 30 dagen 30 minuten te bewegen in de natuur. 560 deelnemers vulden de enquête in net voor en net na de campagne. Ruim 430 deden dat ook een maand na 30-30. Wat blijkt? Bewegen in het groen heeft wel degelijk een grote impact op onze mentale en fysieke gezondheid.

Zo geven deelnemers aan dat hun mentale gezondheid tijdens die dertig dagen met 6 procent verbetert. Opvallend: de slaapkwaliteit gaat er met de volle 15 procent op vooruit en ook de concentratie neemt toe met 15 procent. De stress zagen we dan weer afnemen met 4 procent. Dit terwijl deelnemers zich tot wel 13 procent vitaler voelen na de dertig dagen bewegen.

Nog beter is dat de positieve effecten aanhouden. Een maand na 30-30 is het stressniveau nauwelijks verhoogd en blijft de slaapkwaliteit en de mentale gezondheid ruwweg op hetzelfde peil. Een maand na 30-30 ligt de beweegactiviteit van de deelnemers nog altijd hoger dan ervoor.

Ook in 2020 gaan we voor een gezonder en gelukkiger Vlaanderen. Jij doet toch ook mee?

De impactmeting werd uitgevoerd door onderzoeksbureau NatureMinded.

Credit foto: ♦ Peter & Ute Grahlmann ♦ (CC BY-NC 2.0)

« Terug