Green Learning Environments: Projectvergadering in Warrington (UK)

20171109_112732.jpgdonderdag 07 december 2017

De natuur is een ideale plek voor sociale en motorische ontwikkelingen bij kinderen. Voor kinderen met een mentale beperking, leerstoornissen, aandachtstoornissen (zoals ADHD) en autismespectrumstoornissen blijkt de positieve impact van een groene leeromgeving zelf extra groot. Vanuit deze vaststelling coördineert BOS+ een ERASMUS+ project in samenwerking met scholen en groene organisaties uit Engeland en Slovenië: Green Learning Environments.

In November trokken we samen met onze Sloveense collega’s 3 dagen naar Warrington (Engeland). Daar werden we hartelijk ontvangen door onze Engelse partners. Op de eerste dag vergaderden we in de kantoren van the Mersey Forest. Net als de kantoren van BOS+ gelegen in een prachtig bos: we voelden ons al helemaal thuis! We hadden het uitgebreid over de stand van zaken, en focusten op enkele uitdagingen om het project succesvol verder te zetten.

Op dag twee bezochten we de Green Lane Community Special School. Natalija (Institute for Forest Pedagogics, Slovenië) update de partners over de toolbox die we binnen Green Learning Environments ontwikkelen. Deze toolbox bevat een aantal informele leeractiviteiten in een groene leeromgeving voor kinderen met speciale educatienoden. We kregen ook de kans om met de leerlingen een aantal activiteiten uit te voeren. Het was een zeer interessante en boeiende ervaring om te zien hoe onze Engelse partners te werk gaan.

In tegenstelling tot de Vlaamse situatie waar de klassen worden gevormd in functie van de beperking én de fysieke leeftijd van de kinderen, worden klassen in Engeland  opgedeeld op basis van mentale leeftijd en ondersteuningsbehoeften. Het viel de Vlaamse leerkrachten op dat er in Engeland veel meer personeel beschikbaar is: in iedere klas is er één leerkracht en minstens één assistent. In de praktijk komt dit meestal neer op één begeleider voor drie kinderen. In Vlaanderen hebben de leerkrachten uit het bijzonder onderwijs vaak (minstens) negen leerlingen onder hun hoede.

We bezochten ook de snoezelruimte: een lokaal waar leerlingen kunnen ontprikkelen en ontspannen. De inrichting met zitzakken en matten zorgt voor een veilige een aangename omgeving. Subtiel gebruik van muziek en licht zorgt voor afleiding of focust net de aandacht. Een interessante vaststelling was dat de Engelse leerkrachten en hun Sloveense collega’s opmerkten dat een aangepaste groene ruimte vergelijkbare effecten  heeft op de kinderen.

Na al dat vergaderen en bezoeken was het tijd om de handen uit de mouwen te steken: samen met de leerlingen werden er op het schooldomein zo’n 140 bomen geplant.. Eén boom voor iedere deelnemer aan onze enquête die we vorige winter verspreidden.

De laatste dag gingen we naar Bluebell Park School. Na een uitgebreide rondleiding kregen we ook daar een bad in de praktijk. We gingen op pad met verschillende klassen die werden ondergedompeld in Green Learning. Als klap op de vuurpijl was er een theater- en muzikale performance van de leerlingen met aandacht voor de verschillende zintuigen die door een groene omgeving worden aangesproken.  

De meeting werd afgesloten met een overzicht van de eerstvolgende stappen en deadlines. Natuurlijk blikken we ook al vooruit naar de eindconferentie die we in het najaar van 2018 organiseren.

Green Learning Environments wordt mede gefinancierd door het programma ERASMUS+ programma van de Europese Unie en EPOS Vlaanderen vzw, de Koning Boudewijnstichting (Fund ICT Community for Autism Spectrum Disorder en Veranderwijs.nu), en genereuze giften van talrijke sympathisanten. U kan ons ook steunen om dit uniek sociaal-ecologische project verder te zetten!

Steun Green Learning Environments

https://www.bosplus.be/nl/green-learning-environments

« Terug