Lokaal Hout: Atelier NAUWAU

woensdag 21 juni 2017

In grote houthandels ligt vaak een enorm arsenaal aan soorten, met al bijna even veel herkomsten. Nochtans kan het anders. Ook in eigen land bestaan enkele knappe voorbeelden van ondernemers die heel bewust kiezen voor lokaal hout. Twee mooie verhalen vonden we bij atelier NAUWAU en houtbuigerij Desmet.

De laatste voorvechters van Belgisch hout? 

In grote houthandels ligt doorgaans een enorm arsenaal aan soorten, met al bijna even veel herkomsten. Niet zelden komen de stammen of verzaagde planken uit Oost-Europa, of zelfs de verre tropen. Nochtans kan het ook anders. Het is een beetje zoeken, maar ook in eigen land zijn er een paar knappe voorbeelden van ondernemers die heel bewust kiezen voor lokaal houtTwee mooie verhalen vonden we bij atelier NAUWAU en houtbuigerij Desmet 

Hergebruik van gevelde bomen bij Atelier NAUWAU
 

Atelier NAUWAU is een project van Rayah Wauters (meubelmaakster) en haar man Niels Arnauts (boomverzorger). Wat hen zo bijzonder maakt, is dat ze uitsluitend producten afleveren uit hout van super-lokale oorsprong. Boomverzorgers produceren grote hoeveelheden resthout, maar die eindigen veelal als brandhout. NAUWAU hergebruikt dat hout naar eigen zeggen meer (eco)logisch als een materiaal om de natuur te herplanten.” Zo redden’ ze al meer dan 25 Belgische bomen.  

Wanneer Niels een boom moet vellen - om de juiste reden’ - komt die na een lang droogproces terecht bij Rayah en krijgt een tweede leven. De liefde voor het materiaal, voor het verhaal van de boom, probeert zij mee te nemen in het eindproduct en zo weer terug te geven aan de gebruiker. Die liefde spreekt ook uit de reportage die over Atelier Nauwau gemaakt werd in het kader van Urban Crafts in 2015. 

Een echte ontwerpster wil Rayah zichzelf niet noemen. Ik probeer zoveel mogelijk te luisteren naar de vorm van de boom, en naar de vorm van wat het al heeft. Ik probeer zo weinig mogelijk zelf toe te voegen, omdat de kracht van het stuk als ik het binnen krijg al zo sterk aanwezig is. In plaats van het hout slechts te gebruiken wil zij het letterlijk hergebruiken; een nieuwe functie eraan geven, en zo komen tot een nieuw object. Het feit dat veel van die bomen geveld zijn om een reden - een ziekte, een scheve groei - en daar de visuele sporen van dragen, maakt het voor Rayah enkel interessanter. De gemarmerde tekening van een zieke beuk bijvoorbeeld, vormt het startpunt voor een uniek stuk.

Atelier NAUWAU in 3 vragen

Waarom kiezen jullie voor Belgisch hout? Wat is voor jullie de meerwaarde ten opzichte van import?  
RayahMijn man brengt vanuit zijn werk als boomverzorger zoveel hout mee naar huis dat anders als afval werd afgeschreven. Toch hebben veel van die stammen nog diameters van meer dan 80 cm, en zijn perfect bruikbaar voor mij als ontwerper. Zo groeide onze praktijk om dit hout te gebruiken, en zo te 'redden'. Vandaag werk ik uitsluitend met hout dat Niels meebrengt. Ik koop niets aan. Het is voor ons de logische optie geworden.  

Uit jullie verhaal spreekt ook een liefde voor het ambachtelijke van houtbewerking, de verbondenheid met het materiaal. Vanwaar komt dat? Zien jullie een toekomst voor dit soort ambachtelijke benadering in een economie van groei en grootschaligheid?  
Rayah: Dat gevoel, dat ambachtelijke heb ik geleerd tijdens verschillende opleidingen en stages. Het is vooral gegroeid door mee te draaien met een orgelbouwer. Die werkte alleen met massief houtesdoorn enzo. Maar ik zie dat ook bij anderen, die appreciatie voor handgemaakte stukken, misschien weer meer dan vroeger. Ik kan me in de toekomst ook een symbiose voorstellen van dat ambachtelijke met het industriële.  

Waar zit voor jullie in 1 zin de schoonheid van hout?  
Rahay: Het fantastische van het hout waarmee ik werk, is dat ik het niet meer hoef te ontwerpen of vorm te geven; de natuur heeft dat al gedaan. Het meest aangetaste, het meest geleefde stuk hout wordt zo het meest interessant voor mij om unieke stukken van te maken.  

Meer weten

« Terug