Verbeter je gezondheid en je humeur

dinsdag 23 mei 2017 08:59

We lanceren, samen met de CM en met steun van het Agentschap Natuur en Bos, de 30-30 uitdaging: doe mee en beweeg gedurende 30 dagen elke dag 30 min in het groen! Want bewegen in het groen is goed voor uw gezondheid én voor uw humeur.

30-30 Uitdaging

Vertoeven in een natuurlijke omgeving brengt verschillende gezondheidsvoordelen met zich mee. Daar moeten we u hopelijk niet meer van overtuigen! Al verschillende decennia stapelt het wetenschappelijk bewijs hiervoor zich op (Roszak, Gomes & Kanner, 1995). Ook meer recente onderzoeken bevestigen de positieve impact van natuur op ons fysieke en mentale gezondheid (e.g., Brymer, Cuddihy & Sharma-Brymer, 2010; Frumkin, 2001).

Daarom lanceren we, samen met CM Midden Vlaanderen en CM Waas en Dender en met steun van het Agentschap Natuur en Bos de 30-30 uitdaging: doe mee en beweeg gedurende 30 dagen elke dag 30 min in het groen!

Twijfel je nog? Hieronder alvast een aantal van de vele voordelen. Daarnaast willen we ook het belang van veilige, bereikbare groenzones in stedelijke omgevingen beklemtonen.  (Hamanna & Ivtzana, 2016)

Gezondheidsvoordelen

Een van de weinige empirische studies over op natuur gebaseerde interventies is begonnen door de stichting ‘David Suzuki’ met de ‘30x30 Nature Challenge campagne’ in 2012. De campagne moedigde mensen aan om 30 minuten per dag door te brengen in de natuur. Resultaten van 9345 mensen toonden aan dat de meeste deelnemers hun wekelijks natuurcontact verdubbelden, aanzienlijk minder stress hadden en een positieve toename in stemming en vitaliteit vertoonden (Nisbet, 2014). Hoe meer tijd in de natuur werd besteed, hoe groter de stijging van de stemming (Nisbet, 2014).

Zowel het onderzoek van de ‘30x30 nature challenge’ als tal van andere onderzoeken bevestigen de positieve impact van natuur op ons fysieke en mentale gezondheid. Hieronder worden de verschillende positieve effecten kort toegelicht:

  1. Buiten spelen stimuleert de gezonde ontwikkeling van de motorische vaardigheden van kinderen (Fjørtoft, 2001). Sommige bewijzen wijzen er zelfs op dat het spelen in groene omgevingen kan helpen bij het verminderen van symptomen van ADD bij kinderen (Taylor, Kuo & Sullivan, 2001).
  2. Zowel depressie- als stresssymptomen kunnen worden verminderd door tijd door te brengen in de natuur (Adevi & Mårtensson, 2013).
  3. Andere positieve effecten zijn verbeterde aandacht (Bratman, Hamilton & Daily, 2012), hogere productiviteit (Lohr, Pearson-Mins & Goodwin, 1996), hogere vitaliteit (Ryan et al., 2010), beter sociaal gedrag, meer vertrouwen (Zhang, Piff, Iyer, Kovena & Keltner, 2014) en meer positieve emoties in het algemeen (Mayer, Frantz, Brue hlman-Senecal & Dolliver, 2008).

Sommige onderzoeken suggereren dat stadsgroen minder effectief is in zijn herstellende effecten als ‘wildgebied’ zoals grote bossen en bergen (White, Pahl, Ashbullby, Herbert & Deplegde, 2013; Korpela, Ylén, Tyrvainen & Silvennoinen, 2010), McMahan en Estes (2015) meta-analyse vond echter geen verschil tussen blootstelling aan 'tame' en 'un-tamed' natuur op vlak van stemmings-verhogingen. Algemeen wordt aangenomen dat elke natuur beter is dan totaal geen natuur, maar dat volledig natuurlijke landschappen het grootste positief effect bekomen. (Hamanna & Ivtzana, 2016).

 

Conclusie:

De voordelen van de ‘30x30 Nature Challenge’, evenals de positieve resultaten van eerdere onderzoeken naar de psychologische en fysieke voordelen van natuur (bijvoorbeeld MacKerron & Mourato, 2013), benadrukken het belang van goed bereikbare en veilige groenzones. Het is daarom belangrijk dat stadsplanners en overheden het belang van toegang tot natuurlijke ruimtes erkennen, met name voor mensen met lagere sociaal-economische achtergronden die zich niet kunnen veroorloven om uitstapjes naar de wildernis te maken. (Hamanna & Ivtzana, 2016)

Groen dichter bij huis zet de mensen aan om meer in het groen te vertoeven, wat resulteert in een algemene gezondere levensstijl!

 

 

Referenties:

Adevi, A. A., & Mårtensson, F. (2013). Stress rehabilitation through garden therapy: The garden as a place in the recovery from stress. Urban Forestry & Urban Greening, 12, 230-237. doi:10.1016/j.ufug.2013.01.007

Bratman, G. N., Hamilton, J. P., & Daily, G. C. (2012). The impacts of nature experience on human cognitive function and mental health. Annals of The New York Academy of Sciences, 1249, 118-136. doi:10.1111/j.1749-6632.2011.06400.x

Brymer, E., Cuddihy, T. F., & Sharma-Brymer, V. (2010). The role of nature-based experiences in the development and maintenance of wellness. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Education, 1, 21-27. doi:10.1080/18377122.2010.9730328

Fjørtoft, I. (2001). The natural environment as a playground for children: The impact of outdoor play activities in pre-primary school children. Early Childhood Education Journal, 29, 111-117. doi:10.1023/A:1012576913074

Frumkin, H. (2001). Beyond toxicity: Human health and the natural environment. American Journal of Preventive Medicine, 20, 234-240. doi:10.1016/S0749-3797(00)00317-2

Hamanna, G., & Ivtzana, I. (2016). 30 Minutes in Nature a Day Can Increase Mood, Well-Being, Meaning in Life and Mindfulness: Effects of a Pilot Programme. London: Department of Psychology, UEL (University East London).

Korpela, K. M., Ylén, M., Tyrväinen, L., & Silvennoinen, H. (2010). Favorite green, waterside and urban environments, restorative experiences and perceived health in Finland. Health Promotion International, 25, 200-209. doi:10.1093/heapro/daq007

Lohr, V. I., Pearson-Mims, C. H., & Goodwin, G. K. (1996). Interior plants may improve worker productivity and reduce stress in a windowless environment. Journal of Environmental Horticulture, 14, 97-100. doi:10.1016/1352-2310(95)00465-3

MacKerron, G., & Mourato, S. (2013). Happiness is greater in natural environments. Global Environmental Change, 23, 992-1000. doi:10.1037/0033-2909.131.6.803

Mayer, F. S., Frantz, C. M., Bruehlman-Senecal, E., & Dolliver, K. (2008). Why is nature beneficial? The role of connectedness to nature. Environment and Behavior, 41, 607-643. doi:10.1177/0013916508319745

McMahan, E. A., & Estes, D. (2015). The effect of contact with natural environments on positive and negative affect: A meta-analysis. The Journal of Positive Psychology, 10, 507-519. doi:10.1080/17439760.2014.994224

Nisbet, E. K. (2014). Canadians connect with nature and increase their well-being: Results of the 2014 David Suzuki Foundation 30x30 Nature Challenge. Retrieved from: http://www.davidsuzuki.org/publications/DSF%2030x30%20report.pdf on 26.06.2016.

Roszak, T. E., Gomes, M. E., & Kanner, A. D. (1995). Ecopsychology: Restoring the earth, healing the mind. Sierra Club Books.

Ryan, R. M., Weinstein, N., Bernstein, J., Brown, K. W., Mistretta, L., & Gagne, M. (2010). Vitalizing effects of being outdoors and in nature. Journal of Environmental Psychology, 30, 159-168. doi:10.1016/j.jenvp.2009.10.009

Taylor, A. F., Kuo, F. E., & Sullivan, W. C. (2001). Coping with ADD the surprising connection to green play settings. Environment and Behavior, 33, 54-77. doi:10.1177/00139160121972864

White, M. P., Pahl, S., Ashbullby, K., Herbert, S., & Depledge, M. H. (2013). Feelings of restoration from recent nature visits. Journal of Environmental Psychology, 35, 40-51. doi:10.1016/j.jenvp.2013.04.002

Zhang, J. W., Piff, P. K., Iyer, R., Koleva, S., & Keltner, D. (2014). An occasion for unselfing: beautiful nature leads to prosociality. Journal of Environmental Psychology, 37, 61-72. doi:10.1016/j.jenvp.2013.11.008

 

 

 

 

 

« Terug