Met GLE het bos in

maandag 31 juli 2017

Het Green Learning Environments (kortweg GLE) project brengt kinderen met speciale leerbehoeften in contact met de natuur op een ontspannende manier.

Want spelen en leren in het bos en de natuur prikkelt de fantasie, stimuleert de creativiteit en de ondernemingszin. Ook voor het ontwikkelen van sociale en motorische vaardigheden is de natuur een uitgelezen plek om ervaring op te doen. De positieve impact van een groene leeromgeving blijkt extra groot bij kinderen met een mentale beperking, leerstoornissen, aandachtstoornissen en autismespectrumstoornissen.

Samen met groene partners en scholen uit Slovenië, het Verenigd Koninkrijk en België werkt BOS+ daarom mee aan het Green Learning Environments project. Geniet hieronder mee van een blik achter de schermen.

Door Sien Cromphout, medewerker Educatie

De eerste horde

Afgelopen schooljaar was ik samen met alle GLE-partners en -vrijwilligers druk in de weer om relevante literatuur te doorploegen, experten te interviewen, goede voorbeelden te verzamelen, … We spoorden door het hele land om te spreken met (ervarings)deskundigen. Zo werd er heel wat kennis bij elkaar gebracht die ons zal helpen bij de ontwikkeling van de GLE-toolbox. Deze toolbox bestaat uit waardevolle en laagdrempelige activiteiten, klaar om gebruikt te worden door leerkrachten, opvoeders en pedagogen in binnen- en buitenland.

Met het verzamelen van al deze info namen we een eerste horde.

Een voorsmaakje

Want we verzamelen natuurlijk niet zomaar wat voorbeeldjes: Samen met de leerkrachten en leerlingen uit de deelnemende scholen zal ik de activiteiten uitgebreid testen en verbeteren. Na een strenge selectie bleven zo’n vijftiental activiteiten-ideeën over. Deze worden komend schooljaar uitgeprobeerd en bijgeschaafd, zowel in Vlaanderen als in Slovenië en het Verenigd Koninkrijk.

Samen met de leerkrachten ga ik na voor welke leerlingengroepen ze ideaal of net minder geschikt zijn. We ervaren knelpunten en proberen daar bij een volgende test op te anticiperen. Zo verhogen we stap voor stap de kwaliteit van de GLE-toolbox.

Moddermonsters

Heel wat gekke ideeën passeerden de revue. Eentje maakte mij zo enthousiast, dat ik niet kon wachten tot september om het te testen. Dus bracht ik een bezoekje aan het zomerkamp van MPIGO Heemschool Neder-Over-Heembeek in Zwevegem.

Samen met 3 begeleiders en 11 kinderen en jongeren (6 tot 24 jaar) gingen we het bos in. Op zoek naar… Moddermonsters!

Gewapend met een spade en 6 liter water, trokken we naar (de speelzone van) het Mortagnebos. Zodra de eerste schrik –Eeeikes, modder!- overwonnen was, werd er duchtig gekneed en gekwakt, versierd en verzonnen.

Nog meer prachtige creaturen bewonder je in het fotoalbum op de projectpagina.

Steun dit project

« Terug