Bosbranden in Indonesië

vrijdag 13 november 2015 10:33

Al meer dan twee maanden lang gaan er tienduizenden hectare Indonesisch bos in de vlammen op. Deze branden worden vaak opzettelijk veroorzaakt door bedrijven die ‘slash and burn’ technieken gebruiken om het land vrij te maken voor oliepalm- of eucalyptusplantages.

Al meer dan twee maanden lang gaan er tienduizenden hectare Indonesisch bos in de vlammen op. Deze branden worden vaak opzettelijk veroorzaakt door bedrijven die ‘slash and burn’ technieken gebruiken om het land vrij te maken voor oliepalm- of eucalyptusplantages. Indonesië is ’s werelds grootste producent van palmolie, een product dat gebruikt wordt in voedingsmiddelen, cosmetica en biodiesel.

In 2015 alleen al zijn er meer dan 120.000 actieve branden vastgesteld in Indonesië. De bosbranden die op dit moment woeden op de Indonesische eilanden Sumatra, Borneo en Papua zijn van ongeziene schaal. In de ergst getroffen gebieden kleurt de lucht oker en is de zichtbaarheid beperkt tot 30 meter. Scholen in buurlanden Singapore en Maleisië worden gesloten. Bedreigde diersoorten zoals orang-oetans ontvluchten het regenwoud. Zes Indonesische provincies hebben de noodtoestand afgekondigd. Volgens een schatting zijn de dagelijkse koolstofemissies van de bosbranden groter dan de gemiddelde dagelijkse uitstoot van de volledige economie van de VS.

De branden vinden plaats in veenrijke bossen, waarvan de bodem bestaat uit een dikke laag half verteerde bladeren en houtig materiaal. Veenbranden vallen zeer moeilijk te controleren en kunnen wekenlang ondergronds smeulen, waarbij ze grote hoeveelheden koolstofdioxide en methaan uitstoten. De ongeziene schaal van de bosbranden dit jaar valt deels te verklaren door een erg sterke El Niño, die zorgt voor een verhoging van de temperaturen en aanhoudend droog seizoen.

De branden worden beschreven als een misdaad tegen de mensheid en als een van de grootste milieurampen van de eenentwintigste eeuw, tot dusver.

George Monbiot, columnist bij de Britse krant The Guardian, raadt consumenten aan om hun aankoopbeleid onder de loep te nemen. Een aantal voedingsbedrijven die palmolie gebruiken hebben onder druk van campagnes van burgers en milieuorganisaties hun productieketen aangepast om enkel conflictvrije palmolie te gebruiken. Bedrijven als Starbucks, Kraft Heinz, Unilever en PepsiCo doen dit niet, of niet voldoende. Koop hun producten niet tot ze hun productie- en aankoopbeleid aanpassen.

« Terug